masalah , pengalaman dan matang :) part 1

assalamualaikum :)

rajin bebeno aku hupdate blog pepagi buta nih . haha rajin la katakan . dah ade idea , aku hupdate lah . tak macam semalam . urghhh ! idea takde langsung kau tahu ? last last aku buat jugak entry pemalas gila nih klik sini . nampak sangat kepale hotak kosong gila kan ? ah lantak lah kau . 

okay , dah la story pasal entry pemalas tuh . sekarang kite cter bende lain nak tak ? korang tengok title entry kali nih . agak educated lah pulak . haha tapi takpe , aku cuma nak share jeh ngan korang . sape yang nak bace , di alu alukan . sape yang taknak bace sila klik button X kat tepi blah atas monitor korang . aku tak paksa :)



kita hidup kat dunia nih bukan sentiasa happy dan sempurna kan ? kadang kadang datang jugak masalah . kalau tak besar masalah tuh , mesti kecik . macam macam masalah ade kat dunia nih . masalah kat tempat study lah , masalah keluarga lah , masalah cinta lah . macam macam jenis . kita yang ade masalah ni kene lah carik jalan penyelesaian secepat mungkin . takde masalah yang takde jalan penyelesaian kan ? mesti ade punya .

 tapi yang tak sedapnyer , manusia nih kalau ade masalah yang besar sikit tuh dah rase macam kiamat nak datang . ade yang sanggup nak bunuh diri lah , hape lah . macam macam ! bukan aku nak cakap aku nih cool and chill jeh bila ade masalah , aku kengkadang pon rase stress sangat . nangis manjang T_T . tapi kite kene ingat , membuat sesuatu ynag tak elok macam bunuh diri ke , hape ke tuh bukan akan menyelesaikan lagi masalah yang kita alami , tapi akan menambahkan lagi masalah . bukan pada diri kita jeh , tapi orang lain pon akan terlibat .



so , bila kita ade masalah , jalan terbaik ialah carik jalan penyelesaian masalah tersebut . then , kita kene gak berdoa kepada Allah SWT supaya di permudah kan segala hal :')

aku ade sorang kawan nih . si Z (bukan nama sebenar) ni memang org susah . macam macam masalah dia hadapi . lagi lagi dia nih anak sulung . macam macam masalah dtg dlm keluarga dia . tapi aku tengok dia tak cepat melatah . mungkin dia ade rase tension sikit , tapi tak lah sampai nak buat perkara yang bukan bukan . serius aku bangga dengan dia . dia hadapi masalah tuh dengan tenang . dia penah cakap ngn aku , kalau boleh  masalah nih biar dia jeh yang hadapi . dia taknak melibatkan parent and adik adik dia . dia taknak parent dia susah hati . aku dengar dia cakap macam tuh , terasa sebak gila T_T begitu besar pengorbanan seorang anak sulung :')

okay , sampai sini dulu untuk part 1
till then

p/s : sayang korang :)