tip makeup semula jadi :)

assalamualaikum :)

sihat ke semua ? harap harap sihat la yerr ? cepat ucap alhamdulillah ! hee dengan bangganya hari nih aku buat lagi satu entry yang aku rase sume gadis2 , wanita2 menggemarinya . HAHA ayat nak HOT jeh aku nih . okay , mungkin ramai gadis2 , wanita2 seluruh dunia nih (cehh!) lebih gemar diri tampil dengan solekan yang tipis dan semula jadi seolah olah tanpa secalit makeup ponn kan ? lagi lagi cuaca kat Malaysia nih yang agak panas sepanjang tahun (ker korang penah nampak kat Malaysia nih ade salji turun) hee . 

semalam mase aku dok dalam bilik tengah bosan , ade lah aku terRAJIN nak belek belek megazine adik aku , tiba tiba terbaca satu tip yang ade kat dalam megazine tuh . aku rase tip nih amat lah berguna untuk sape sape yang suka makeup yang nampak original . okay sekarang aku nak share ngn korang . sharing is caring :)




1
BERSIHKAN KULIT 




sebelum memulakan sebarang makeup di muka , sebaik baiknya cucilah muka dengan pencuci muka yang sesuai dengan kulit korang . kalau kulit berminyak , cari pencuci muka yang sesuai untuk kulit berminyak . begitulah jugak sebaliknyer . wajah yang bersih memudahkan mekap untuk tampak sekata . bersihkan wajah then lembapkan kulit dengan pelembap terbaik untuk kulit .




2
TINTED LOTION


cara mudah , terpantas dan ketara semula jadi ialah dengan menyapu losen pelembap berwarna yang mempunyai tabir suria . losen pelembap berwarna TAK SAMA dengan foundation taw ! ingat tuh :) tak kira lah kulit wajah korang warna ape pon , losen pelembap boleh diibaratkan foundation . 

3
TUTUP CELA



untuk menutup cela pada wajah korang , tak kira lah parut jerawat or pape ponn atau lingkaran gelap kat bawah mate tuh , gunakan concealer yang lebih kurang dengan warna kulit korang . helah menggunakan consealer adalah jangan meletakkannya terlalu banyak . untuk di bawah mata plak , tekapkan jeh ngn hujung jari untuk meratakannya .

4
BEDAK  TABUR




jika korang berdepan dengan kulit berminyak , tutup dengan bedak penyerap minyak . gunakan berus dan diikuti dengan sapuan bulatan adalah cara yang betul . 

5
PEMERAH PIPI




pemerah pipi jenis krim berwarna jingga atau merah jambu memberi wajah semula jadi . sapu pemerah pipi berwarna merah jambu gelap dengan jari dan ratakan dalam gerakan bulatan . then , tarik tulang pipi dengan warna yang lebih cerah untuk nampak lebih kemas .


6
TERANG


untuk memastikan korang menggunakan pilihan warna semula jadi yang sesuai atau sebaliknya , lakukan di dalam cahaya yang terang . korang bleh gak letak cermin nerdekatan ngn tingkap untuk lebih terang . haha


7
TARIKAN KELOPAK MATA



warna kecoklatan yang lembut mampu menambahkan kontur kelopak mata dengan semula jadi tanpa menggunakan pembayang mata . sapu dengan lembut di tengah kelopak tulang kening dan sekeliling mata .


8
CELAK



jika korang nak jadikan mata korang lebih tarikan , terangkan mata dengan celak berwarna coklat gelap di antara bulu mata . ni dinamakan trick buat sape sape yang bermata sepet :)


9
PENGILAT BIBIR / PELEMBAP BIBIR WARNA LEMBUT






pelindung bibir seperti pelembap bibir adalah pilihan bijak untuk nampak betul betul semula jadi . sapu dengan jari berbanding terus menggunakanya dari tiub . fokus pada bibir tengah then sapu rata ke bahagian luar .


10
BULU MATA




korang hanya perlu sapu maskara sebanyak 2 kali jeh . tak payah pakai bulu mata palsu . kate nak original kan ? buat peh pakai palsu palsu nih ? hehe sapu maskara bermula dari akar hingga hujung bulu mata .



okay tuh adalah 10 tip yang aku dpt share ngn korang . try la yerr . mesti korang akan nampak lebih soft dan original gituu ! ^^

SELAMAT MENCUBA !

bye bye :)

CREDIT TO : MAJALAH KLIK :)



























2 bisikbisik:

Unknown said...

These are very cute makeup tips photos

Actress Makeup

Unknown said...

tipsnya keren
terimakasih ya telah mau berbagi dengan kami..jadi dapat tambahan ilmu soal make up
oya kalau untuk tren kaos kaki muslimah saat ini model apa ya ...:)
salam sukses