kenapa ustazah cakap macam tuh ???

assalamualaikum :)

ini entry kedua untuk hari ni . sedikit rajin . haha sempena minggu peningkatan umur aku , aku nak buat entry berkenaan ape yang penah jadi dalam hidup aku . errr . susah nak terangkan . ekceli aku bukan nak story about something bad or pape . aku rase lebih baik aku story pasal bende yang boleh buat kita berfikir sekejap , ingat balik masa lalu . bende yang ade pengajaran lah senang citer -.-



okay . kita mulakan . tarik nafasssss , hembusssss ! lega kan ? cuti sem aku tinggal berape kerat jeh lagi . kalau nak kira , bole guna sebelah  tangan jeh . tak macam mula mula cuti dulu . kene guna segala jari yang ada . jari kaki semua termasuk . kalau tak cukup , pinjam jari mak abah , angah and adik . nak kira cuti punya pasal . nanti dah masuk poli balik , study jerr manjang tup tup dah cuti sem balik . kejap jeh rase . same la macam cuti .

aku teringat ustazah aku mase kat poli . mase tuh ade tadarus al-Quran kat hostel . lepas solat magrib berjemaah , ustazah bagi kuliah magrib pulak . serius best kuliah magrib ustazah . aku terlupa lah pulak title kuliah magrib tuh . ade kene mengene dengan perempuan solehah . ustazah penah cakap .....

jangan  berangan nak jadi isteri yang solehah , kalau kita belum lagi jadi anak yang solehah , jangan berangan nak jadi anak yang solehah , kalau kita belum lagi menjadi hambaNya yang soleh .


mula mula memang aku tak paham . ayat berbelit sikit . tapi bila aku ulang balik ayat tuh beberapa kali , baru aku paham . tapi maksud ayat aku tak paham . nasib baik ustazah tolong terangkan :)

ustazah cakap , kalau kita masih lagi belum menjadi hamba Allah SWT yang solehah , solat pon tak cukup 5 waktu , kadang kadang tu langsung tak solat . puasa pon tak habis ganti . kadang kadang tu di abaikan terus . dan macam macam lagi suruhan Allah SWT yang kita ketepikan . maka , kehidupan kita sebagai seorang anak tidak akan sempurna . kalau kita masih belum mengabdikan diri kepada Pencipta kita , mustahil kita akan bertanggungjawab ke atas ibu bapa kita .

korang bayangkan . kalau kita tak sempurnakan solat kita yang lima waktu tu . secara automatik kita tak mengabdikan diri kepada Allah SWT kan ? then dah lah kita tak solat , kita tak berdoa kepada Allah SWT di  akhir solat kita , secara automatik kita tak doakan kesehjahteraan untuk ibu bapa kita kan ? bende nih berkait . doa seorang anak yang soleh/solehah lah salah satu perkara yang kita sebagai khalifah Allah akan bawak bila kita mati nanti  selain amal jariah dan ilmu yang bermanfaat .
(sebab tu ustazah cakap jangan berangan nak jadi anak yang solehah , kalau kita masih belum menjadi hambaNya yang solehah)

seterusnyer , jangan berangan nak jadi isteri yang solehah , kalau kita masih belum menjadi anak yang solehah  . tadi aku dah cakap benda nih berkait . memang betul . kalau kita tak doakan kesejahteraan ibu bapa kita , secara automatik kita takkan jadi isteri yang sempurna untuk suami kita nanti . okay , contohnyer korang tak doakan kesejahteraan ibu bapa korang . adakah benda nih akan menjamin kita untuk menjadi isteri yang solehah ? jawapanyer TIDAK . sebab , isteri yang solehah tuh , merangkumi pelbagai aspek . kalau nak jadi isteri yang solehah tuh bukan jeh kene taat kepada suami , tapi isteri yang solehah tuh mesti bertanggungjawab kepada ibu bapa kita sendiri .

korang cubalah renung renungkan perkara ni . semua ni ade kaitan dengan kita sebagai seorang wanita . wanita ni senang nak masuk syurga , tapi senang jugak nak masuk neraka . berbeza skali dgn lelaki . okay renung renungkan dan selamat beramal ^^



p/s : mintak maaf kalau entry aku yang nih buat sape sape terasa . aku cuma share ilmu yang aku dapat . kalau silap , tolong betlkan aku . tegurlah :)





2 bisikbisik:

Unknown said...

huhuhuhuh....bangga sguh adikku ini...hik3

hanani nadri said...

@Verachman thank youu abang muncet . org cume share ilmu jeh laaa :)